Novinky a články
Jak šel čas s IZS
Spolupráce mezi námi a složkami IZS se datuje do roku 2016, kdy jsme představili PČR a HZS antikolizní dron Elios 1. Začátky byly o důvěře, vnímání potřeb, hledání možností jak drony u těchto složek využít.
Prvně jsme se účastnili různých cvičení, kde jsme drony v podstatě vystavovali. Pak jsme se dostali do vzduchu a poskytovali koordinační obraz pro velitele zásahu, nebo rozhodčí.
To byla doba, kdy velitel zásahu stál vedle pilota nebo operátora kamery a koukal mu přes rameno do monitoru. Potřebovali jsme dostat obraz z vysíláčky do štábního/velitelského vozidla, tak jsme objevili Teradek. Nejdřív jsme pracovali s technikou bod – bod, byla to na tu dobu bomba :-). Velitel zásahu mohl být ve velitelském vozidle a viděl.
Ale potřebovali vidět všichni
Tak přišel “na svět” straming. Na Teradeku jsme postavili první řešení které umožnilo dostat obraz z letícího dronu nejen k veliteli zásahu, ale všem kteří obraz potřebovali ať šlo o velitele družstev, nebo krizový štáb který byl desítky kilometrů od místa cvičení/zásahu.
„Využití těchto prostředků je z mého pohledu zcela zásadní, neboť velitel zásahu si může v reálném čase udělat ucelený přehled o rozsahu požáru, či jiné mimořádné události.
Michal Pathy,
velitel požární stanice Plzeň – Košutka.
Řešení muselo být schopné minimalizovat zpoždění mezi přenosem obrazu z dronu a velitelem zásahu. Důvod je prostý, velitel se potřebuje rozhodovat na základě událostí které právě probíhají, ne podle obrazu starého desítky vteřin. Náš streaming byl od začátku stavěn na maximální 0,5 sec zpoždění s přenosem obrazu ve FHD.
Pak následovala doba kdy jsme prvně vyrazili k ostrému výjezdu. Byl to takový zvláštní měsíc, hořela ubytovna, spadl vrtulník a zřítila se budova. Profíci ví, že lety v HOP (hsutě osídlený prostor) jsou povolované ÚCL (Úřad pro civilní letectví), žádat musíte dopředu a povolení není záležitostí minut. Hořelo, my vyjeli na požadavek HZS s DJI Matrice 210 DRTK osazenou RGB kamerou a termo kamerou. Po cestě jsme uvědomili ÚCL, že jedeme na výzvu HZS k požáru v souladu s zákonem o IZS a zpětně dokladovali realizaci letů.
Létání pro IZS má svá specifika :-). Máte smůlu s pojištěním, lety u požárů jsou pojišťovnou vyloučené. Máte problém se dostat na místo s hezky polepeným dronařským autem, ale bohužel civilním. Blikat oranžovým majákem můžete jak chcete, nikdo Vás nepustí. Tak dnes jezdíme s červeně polepeným vozem HZS a modrým majákem – cesta k tomu vedla vytvořením družstva dronů pod SDH Litice.
Dnes držíme pohotovost s garantovaným výjezdem k události do 1 hodiny po výzvě z dispečinku.
Přiblížení typu našich zásahů
Typ nasazení | Přiblížení činnosti |
---|---|
požáry | detekujeme ohniska, určujeme plochu požáru, koordinujeme shozy vody letecké služby na námi určené souřadnice ohnisek (lesní požáry). Umíme být ve vzduchu díky upoutání bez potřeby výměny baterií. Vytváříme 3D model pro ferenzní vyšetřování. |
zřícení budov, konstrukcí | koordinační pohled shora, detailní pohled na místo které statik potřebuje vidět, prozkoumání lokality před vysláním lidí, 3D model pro forenzní vyšetřování. |
vyhledávání pohřešovaných | často pomáháme s vyhledávání osob a nenj jich, hledáme i ztracené mazlíčky. |
dopravní nehody | u závažných dopravních osob vytváříme 3D model havárie pro následné vyšetření příčin nehody. |
krizové situace | jsme u živelných pohrom, haváriích na vodní infrastruktuře, apod |
detekce dronů | detekujeme drony výrobce DJI pomocí technologie Aeroscope |
Schopnost vnímat práci/potřeby HZS, PČR a vedle toho naše odbornost – to otevřelo cestu v oblasti R&D. Na leteckou podporu navázala podpora vývojová.
Vývoj a výzkum
Máme za sebou návrh a realizaci (3D tisk) úchytů osobních kamery hasičů, které májí připevněné na přilbách.
Postavili jsme dokovací stanice pro tyto kamery a k tomu obslužný SW, který stahuje videa, archivuje je a nabíjí kamery.
Ve spolupráci s Západočeskou univerzitou jsme vyvynuli prototyp dronu nesoucího speciální senzory, které po shozu detekují proti jakým nebezpečným látkám hasiči stojí.
Související informace
Zkušenosti z reálného nasazení, odbornost v oblastí vývoje a výzkumu nám otevírá dveře k spolupráci na mezinárodních projektech z prestižního programu HORIZON2020. V současné době pracujeme na projektu S4AllCities, který řeší zvýšení bezpečnosti v evropských městech a využívá drony.
„Plzeň získala jako první město v České republice povolení pro letecké práce s drony a odborníci neustále nacházejí nová využití bezpilotních prostředků, ať už pro ochranu přírody, ekonomické hospodaření nebo právě pro bezpečí obyvatel. Spolupráci SIT a složek IZS oceňují odborníci napříč republikou, dokonce se jí inspirují i v zahraničí.
Tohle vše zavazuje. Střípky se začínají skládat.
Tak by se dal nazvat současný stav. Naše plány pro blízkou budoucnost jsou spojeny s testováním a laděním dronu schopného nést a vystřelit zhášecí granát do bytu v panelovém domě kde právě hoří. Projekt řešíme ve sppolupráci s ČVUT, Martnem Saskou z multirobotických systémů.
Připravujeme další etapu vývoje u požární senzoriky. Půjde o doplnění čidel, předělání komunikační platformy, a miniaturizaci platformy nesoucí senzory, kdy navýšíme počet ze současných devíti čidel na 18.
Aktivity pro složky HZS, PČR a vnímání SIT jako důvěryhodného partnera nastartovali projekt bezpečnostního dispečinku, ve kterém naši kolegové z firmy spracují s AI nad kamerovým systémem (detekce nebezpečných stavů a jejich alertování), integrují a vyhodnocují další senzoriku (data o dopravě v reálném čase, kvalita ovzduší, hlukové znečištění), pomáhají startupu Jalud Embedded s laděním jejich detektorů střelby a panických výkřiků.
Odkazy na video
Detekce kůrovce
Včasná detekce kůrovce s využitím dronu WingtraOne, multispektrální kamery. Data následně zpracováváme ve vlastní aplikaci využívající AI.