Drony SIT Plzeň

Naše služby

Aplikace pro dopravní policii

Od roku 2021 úzce spolupracujeme s dopravní policií. Společně s ostatními složkami IZS vyjíždíme k nejvážnějším dopravním nehodám. Od dubna roku 2021 jsme rozšířili svoji působnost na celé území Plzeňského kraje.

Pomocí dronů pořizujeme ve dne i v noci snímky místa dopravní nehody a z těchto dat následně vytváříme velice přesné ortofotomapy a 3D modely. Výsledkem naší práce je velmi přesný model dokumentující situaci a veškeré stopy místa nehody.  V tomto případě hovoříme o přesnosti  v jednotkách centimetrů a každý bod či pixel má přesné GPS souřadnice.  Takto přesný záznam místa nehody slouží nejen policistům, ale i soudním znalcům.

Pro efektivnější práci s daty  jsme po konzultacích s policisty z oddělení dopravní policie v Plzni vyvinuli aplikaci pracovně nazývanou “Crash Inspektor”. Tento program poskytuje policistům velice efektivní nástroj pro rychlé a komfortní zpracování, zobrazování a editaci námi pořízených dat. To znamená, že v záznamu dopraní nehody mohou policisté měřit, kótovat, popisovat a označovat jakékoli místo či stopu.  Aplikace následně vygeneruje protokol o nehodě ve formátu a v podobě dle policií požadovaných standardů.

Aplikaci jsme počátkem dubna roku 2021 úspěšně prezentovali zástupcům všech oddělení dopravní policie plzeňského kraje na společném setkání v Plzni.  Při této příležitosti jsme policistům předvedli naši techniku a seznámili je s dalšími službami, které již poskytujeme ostatním složkám Integrovaného záchranného systému České republiky. Po dohodě s vedením Odboru služby dopravní policie při krajském ředitelství v Plzni bude aplikace Crash inspektor využívána všemi dopravními policisty v našem regionu.

 

Aby byla aplikace co nejvíce schopná zefektivnit práci dopravní policie, přidali jsme určité GISové vrstvy. Mezi ně patří zobrazení dopravního značení v místě nehody. Díky této funkci inspektoři vědí, kde přesně je jaká dopravní značka a dokáží díky této funkci simulovat nehodu a lépe tak vyhodnocovat kdo je viníkem atd.

Další vrstvou pro zobrazení je značení ulic. Následná komunikace mezi inspektory je o to snadnější, protože rovnou mohou jmenovat konkrétní ulice.

Poslední, ale také velmi významnou vrstvou je vrstva zobrazující body přesného zaměření. Ta zobrazuje body, které GIS specialisté v terénu zaměřují boky jako rohy budov, dopravní značení, odvody vod, elektrické vedení a další. Tyto body lze pak využít jako takzvané výchozí body měření – tedy bod, který využívají inspektoři pro jejich potřebu měřit s plánku.

Zobrazení vrstev v aplikaci Crash inspector

K potřebě zaměření výchozích bodů měření jsme si vytvořili jednoduchou, mobilní aplikaci, která nám tyto VBM body zobrazí přímo na místě zásahu. Rovnou pak můžeme inspektorům říci, který bod je ideální jako VBM, protože jej uvidí zanesený i v aplikaci. Nemusíme se pak limitovat pouze body na vozovce v místě nehody, ale i okolí, například pole a louky, kde bývají sloupy elektrického vedení. Ne vždy je totiž vozovka dostatečně zaměřená a body zde nemusejí být.

Mobilní aplikace pro zobrazení VBM

Mezi další prvky aplikace slouží samozřejmě určitá anotace zásahu. Pro tyto potřeby jsme vytvořili nástroj zákres, ve kterém máme několik různých prvků, jak označovat například stopy, brzdné dráhy atd. Tato funkce slouží inspektorům k co nejdetailnějšímu popisu události.

Možné zákresové nástroje

Posledním úkolem inspektora je pak vygenerování reportu. Opět pro usnadnění práce má naše aplikace tento prvek s různými možnostmi implementován.

Během generování exportu je možnost vybrat určitou oblast fotografie. Současně s tímto výběrem se pak vygeneruje měřítko pro danou oblast. Samozřejmostí jsou různé úpravu textu, jako jsou barvy, tučnost textu, kurzíva, odrážky a další základní formáty textu. Nechybí ani zápis osoby, která report generuje – je pak naprosto jasné, kdo měl tuto nehodu na starosti a jakmile tento report doputuje dál, například soudním znalcům, lze opět usnadnit případnou komunikaci právě mezi osobami podílejícími se na vyšetřování.

Odkazy na video

Podpora Integrovaného záchranného systému 2022

Naše podpora pro Integrovaný záchranný systém se stále rozvíjí. Buďto modernějšími stroji a nebo novými aplikacemi či výrobky. Podívejte se sami, kam jsme se po 3 letech spolupráce s IZS…

Využívané drony

DJI Matrice 300 RTK

UAV určené převážně pro potřeby IZS. S nesenou výstroji DJI H20T a led přísvitem GL60 jsme schopni monitorovat potřebné území po dobu 45 minut. Krytí IP45 nám umožňuje létat i ve velmi nepříznivých podmínkách pro provoz UAV. Osadit DJI Matrici 300 můžeme až třemi payloady, standardně používáme ale "jen" DJI H20T a GL60.
Více info

DJI Matrice 350 RTK

Nástupce DJI Matrice 300RTK který je určený převážně pro potřeby IZS. S nesenou výstroji DJI H20T či P1 a led přísvitem je schopen monitorovat potřebné území po dobu 45 minut. Krytí IP55 umožňuje létat i ve velmi nepříznivých podmínkách pro provoz UAV. Osadit DJI Matrici 350 je možno až třemi payloady, standardně používáme ale “jen” DJI H20T a P1 v kombinaci s různými přísvity.. Oproti svému předchůdci má řadu vylepšení:
  • Prodloužená životnost baterie: Baterie TB60 u M300 mají životnost 200 nabíjecích cyklů. Baterie TB65 používané u M350, mají 400 cyklů, tedy dvojnásobek předchůdce.
  • Lepší stupeň krytí: M350 má stupeň krytí IP55 a oproti IP45 M300 nabízí lepší ochranu před deštěm a prachem.
  • Vylepšená FPV kamera: FPV kamera M350 nově nabízí noční vidění a rozlišení obrazu 1080p. Předchůdce disponoval rozlišením 960p.
  • Indikátor zámku ramen: Ramena DJI M300 i M350 se musejí před letem rozložit a zajistit. M350 upozorní na nezajištěná ramena varováním na ovladači, což M300 neumí.
  • Nový ovladač: Již z výroby je M350 vybavena ovladačem DJI RC Plus, který má v porovnání se Smart Controllerem u M300 vylepšenou ergonomii, větší obrazovku a prodlouženou výdrž baterie.
  • Stabilnější a spolehlivější přenos signálu: M350 přináší vylepšený algoritmus proti rušení signálu a pro přenos dat slouží systém DJI O3 Enterprise a celkem 4 antény. M300 podporuje DJI O2 a má antény dvě.
Více info

Nesená výstroj

DJI Zenmuse L1

Laserový skener LiDAR s RGB kamerou. Pomocí technologie LiDAR (metoda dálkového měření vzdálenosti od snímaného objektu pomocí laserového paprsku) vytváříme mračna bodů. Za pomoci RGB kamery pak dodáme mračnu bodů barvu. Tím získáme velmi přesný 3D model reality. Naše využití spočívá v monitorování dopravních nehod, skenování shořelých nebo rozpadlých objektů. Plánuje se i nasazení do dalších projektů jako je například sken důležitých objektů pro potřeby IZS, kdy jim vytvoříme podklady pro simulování a plánování krizového scénáře.
Více info

DJI Zenmuse H20T

U nás je nejčastěji používaný pro potřeby IZS. Kombinace celkem 4 různých senzorů. Plánuje se ale také integrování ji do našeho systému pro inspekce. Disponuje optickou ZOOM kamerou pro detailní monitorování, termo kamerou pro hledání ohnisek nebo osob, laserovým rangefiderem pro zaměřování GPS důležitých bodů a počítání jejich vzdálenosti od UAV a širokoúhlou kamerou pro celkový přehled.  
Více info

GL60 Spotlight

LED přísvit pro pomoc IZS. Jedná se o nejčastěji používaný payload na akcích za tmy. Vznikl jako náhrada dosud námi používané DJI Z15 Spotlight. Nově má možnost upravovat v průběhu letu svou ohniskovou vzdálenost. To nám umožňuje směřovat intenzitu světla mnohem přesněji na objekt, který nás zajímá. Je plně kompatibilní s DJI Matrice 210 a DJI Matrice 300.
Více info

Každá nová zakázka pro nás má vždy stejný a jediný cíl - úspěch a maximálně spokojeného klienta.

Napište nám